mandag den 6. december 2010

Didaktiske overvejelser omkring museumsbesøget

Mit besøg på museet Ribes Vikinger har givet grund til en del tanker og spekulationer. Jeg er som person meget glad for udendørslivet og elsker at være i naturen. Derfor ville det oplagte didaktiske forløb for mig selv og min egen interesse være at arrangere et besøg på Ribes Vikingecenter og "lege viking" for en dag. Klæde sig ud i det tøj de havde på dengang og tilberede og spise mad på samme måde. Jeg har efterfølgende mit besøg på Ribes Vikinger læst om det andet museum Ribe Vikingecenter og føler mig overbevist om, at et besøg derude med børn i dagtilbudsalderen 3-6 år ville være en kæmpe succes. Derefter kunne man hjemme i institutionen arbejde videre og lege vikinger udenfor.
Problemet ved dette projekt er bare at jeg jo skal udføre det i praksis og hvis jeg skal være helt ærlig, så selvom jeg elsker udeliv og udendørs aktiviteter, finder jeg det ikke specielt tillokkende at rende rundt i sneen alene og lege viking med mig selv i 5 graders frost;) Jaja kald mig bare doven, men det virker ikke specielt tillokkende for mig.
Men jeg skal jo udarbejde et didaktisk firløb ud fra mit besøg på Ribes Vikinger og pludselig slog det mig, at mange af de udstillede krukker og andre hverdagsredskaber var fremstillet af ler! Det er mange år siden jeg har arbejdet med ler - ikke siden grundskolen tror jeg og det var en mere tillokkende vinteraktivitet efter min mening. Jeg vil derfor i mit didaktiske forløb forsøge at skabe hverdagsredskaber i ler ud fra min hukommelse af hvordan de udstillede redskaber på museet så ud. Det med at brænde de færdig redskaber ved jeg ikke helt endnu hvordan jeg kan få det gjort, det må jeg se at finde ud af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar