mandag den 6. december 2010

Nyt fra biotopen

Da jeg ikke er helt så stærk i træer og planter, måtte jeg en tur på biblioteket og have fat i nogle bøger, der kunne hjælpe mig med at artsbestemme planterne på min biotop. Træerne/buskene på billedet herunder, var jeg meget i tvivl om. En stemme i mit hoved hviskede; om det mon kunne være piletræer? Jeg er kommet frem til, at det er piletræer! Jeg er bare lidt i tvivl om det er Gråpil eller Mandelpil. Bladet jeg fotograferede fra træerne minder mest om Mandelpilen, men Gråpilen vokser ofte i våde områder, hvilket jo også godt kan passe. Begge træer er buskformede og kan blive mellem 5 og 10 meter høje. Jeg kan måske komme arten nærmere til foråret når de blomstrer, da blomsterne på de to arter ike er ens.

Det er et stykke tid siden disse billeder blev taget på biotopen - meget tydeligt, da der jo har været sne i to ugers tid nu... Da jeg var på biotopen sidste gang, fandt jeg denne rådne kævle. Jeg troede at jeg ville finde en masse kryb og kravl i den.
Men jeg fandt kun denne ene sølle lille larve som sidder midt i og så var den oven i købet død. Den var ihvertfald helt stiv og bevægede sig ikke..

Jeg fandt også en masse svampe da jeg sidst var ude på biotopen. To af dem voksede på grene som lå løse i skovbunden.





Ifølge Politikens store Svampebog, regner man med at der findes over 1,5 millioner af arter indenfor svampe. Der er kun 250.000 arter indefor blomster, så svampene er massivt i overtal.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar