mandag den 24. januar 2011

Fremstilling af dukke

Jeg er bagud... Jeg mangler at fremstille min dukke, hvor jeg i processen skal afprøve forskellige tekstile teknikker. Jeg havde fremstillet hoved, hænder og fødder af den træmasse vi havde fået udleveret på seminariet og de lå sådan set bare klar til at skulle videre monteres oppe i vores lille kontor. Jeg var uheldigvis syg den dag, mine medstuderende monterede deres dukker på seminarieindkaldet og efterfølgende glemte jeg egentlig mit dukkeprojekt for en stund.



Dette er et billede af hoved, fødder og hænder, som jeg havde fremstillet af træmassen. Billedet er taget med min mobil og jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan få det større. Men her er ihvertfald beviset på at jeg havde fået det lavet;)

Det skal dertil siges, at jeg var meget overrasket over, hvor nemt og alsidigt et materiale som træmasse er at arbejde med. Figurerne var nemme at forme og jeg synes det er fantastisk smart, at man kan gemme det i så lang tid, så længe det er i en lufttæt beholder. Tørringsprocessen er også dejlig nem og overskuelig - tid og ilt. Ingen besværligheder med bagning eller brænding i ovne. Produktet er også nemmere at male på frem for ler og trylledej, som kunne være to alternativer til produktet.

Da jeg besluttede mig for at arbejde videre med dukken opdagede jeg til min store rædsel, at min kæreste havde ryddet op på kontoret og mit hoved osv var væk!! Hjælp.. Han troede ikke jeg skulle bruge det længere, da jeg ikke havde været på seminariet den dag tingene skulle monteres og var derfor kommet til at smide det ud... For pokker da.. nu er gode råd dyre, men efter en forespørgsel på Blackboard, har Mette sagt god for at jeg forsøger mig med saltdej eller trylledej i stedet til udformning af hovedet, fødder og hænder. Dette vil jeg gå igang med i aften, det skal vist have rigtig mange timer i ovnen og derefter vil jeg udarbejde tøj til dukken - det bliver spændende, jeg er ikke særlig god til at sy og har ingen symaskine, så det bliver med håndkraft nål og tråd og så vil jeg fingerstrikke et halstørklæde til min dukke.

1 kommentar:

  1. ha-ha, fyr den fyr;O)
    Godt du kom i gang med et andet materiale - jeg udleverer træmasse, da det formodenligt er noget I ikke selv har liggende. Saltdej kan alle fremstille og selvfølgelig opfører materialerne sig forskelligt, men til det her formål kan de snildt bruges!

    SvarSlet