mandag den 24. januar 2011

Trylledej

For at fremstille en trylledej eller saltdej skal du bruge; 2 kopper mel – gerne med top på. 1 kop salt, 1 kop vand og 1 spiseskefuld olie. Hvis du vil gøre dejen mere avanceret kan du bruge 1 theskefuld tapetklister, men det har jeg desværre ikke noget af, så det må blive uden.
Ingredienserne æltes sammen og derefter kan du gå i gang med at udforme alverdens figurer. Dejen kan ligesom træmasse gemmes i et par uger, hvis det opbevares i en lufttæt beholder. Figurerne skal bages i ovnen ved svag varme i rigtig mange timer. De er færdige når de er hårde og lyder hule, når man banker på dem. (Kilde http://www.legogide.dk/ ).

Dette er så ingredienserne til min trylledej.
Trylledejen tager omkring 5 minutter at røre sammen og ælte så den er klar til brug. Jeg blev vildt overrasket over, at det ikke tog længere tid, når man tænker på hvor lang tid man kan stå og ase og mase med sved på panden for at ælte en bolledej.

Så er dejen klar til brug.


Fødder og hænder.
Jeg har besluttet mig for at min dukke skal være Ole Lukøje. Derfor har jeg også lavet en paraply til ham. Ole Lukøje er en eventyrfigur fra den nordiske og tyske folkedigtning. Hans opgave er at få børnene til at sove og derfor sprøjter han sand i øjnene på børnene med sin paraply. Når børnene vågner næste morgen, vil sandet Ole Lukøje sprøjtede på dem stadig sidde i deres øjenkroge og være lige til at pille ud. (Kilde www.wikipedia.dk)

Ole Lukøje skal selvfølgelig også have sin paraply, så han kan få børnene til at sove.

Jeg laver Ole Lukøjes hår ved at presse dejen igennem en hvidløgspresser.


Sådan kom Ole Lukøjes ansigt altså til at se ud. Nu mangler han bare en krop og noget tøj.


Trylledejen er nem at arbejde med og nem at forme som man vil. Dog falder det lidt hurtigt sammen synes jeg.. man skal ikke trykke meget forkert, så er ansigtet helt skævt og sværere at rette til end træmassen der var nem at modellere rundt med uden at det synede noget videre på det allerede færdig modellerede. Derfor tog det mig også længere tid at lave ansigt, hænder, fødder og en paraply ud af trylledejen frem for træmassen. Men jeg er på en måde glad for at jeg har prøvet at arbejde med begge produkter, selvom det har været dobbelt arbejde. Jeg har ved den "lille" fejltagelse prøvet at arbejde endnu en tekstil teknik og har dermed erfaring i både at modellere med træmasse, trylledej og ler.

Ovnen er startet og klar til at bage Ole Lukøje. "Vi ses om 3-4 timer".









1 kommentar:

  1. det er jo lige DET vi skal frem til: at gide gå i gang med at UDFORSKE materialerne omkring os, så vi får nogle erfaringer at trække på!!
    SUPER ;O)

    SvarSlet