mandag den 10. januar 2011

Museumsopgave - praktiske forløb

Arbejde med ler:
Der findes to forskellige slags ler, som man kan arbejde med. Blåler og rødler. Blåler er den letteste at arbejde med, da det er en fed ler, som let hænger sammen og er let at forme, det er også den billigste lertype at anskaffe. Rødler er mere mager i konsistensen og derfor sværere at arbejde med, da det ikke er lige så let at forme og få til at hænge sammen. Den pakke dekorationsler man køber ved købmanden og i varehuse hører ind under blåler og er derfor udmærket at arbejde med (http://hval.dk/web/bruger/uv8y854j/billedkunst_christinelystskolen_lemvig/materialer/ler/). Jeg har anskaffet mig 2 af disse pakker dekorationsler.
Når man vil arbejde med ler, skal man sørge for at ælte det godt igennem til at starte med, dette gør man for at få alle lufthuller ud af leret og derefter forhindre at leret springer, når det til slut bliver brændt. Det er også vigtigt at udhule de figurer man laver, ellers kan de også springe når de brændes. Tommelfingerregelen er at hvis figuren er større end en golfbold, skal de udhules. Når man arbejder med leret kan det let tørre ud, revne og blive svært at arbejde med, dette kan afhjælpes ved at putte lidt vand på fingrene og smøre på det stykke ler du arbejder med. Man skal derudover sørge for at dække det ler til, som man ikke arbejder med. Leret skal være helt tørt inden det kan brændes.
Jeg har besluttet mig for at jeg vil lave en to skåle i forskellige størrelser og jeg vil arbejde ud fra ”pølseteknikken”, som er beskrevet nedenfor, og som jeg har fundet på følgende webadresse(http://www.dagligliv.dk/wm141671).
Så er jeg klar til at gå igang med at arbeje.


Æltning af leret som skal bruges.
Jeg æltede små klumper af gangen for at få det gjort så grundigt som muligt.

Lav først en tyk bund. Bunden skal have den form som du vil have at skålens form skal have.

Rul lange pølser ud i ler. De skal have en tykkelse på mellem ½ og 2 cm – alt efter hvor tyk du vil have at siderne på din skål skal være.

Hak ridser i bundens kant – der hvor skålens side skal starte. Ridserne skal være ligeså brede som den pølse du har rullet.
Hak ridser i pølsens ene side.
Sæt de to dele sammen så de sider hvor du har hakket vender ind mod hinanden.
Gnid et lag ler fra den nederste del op over den øverste – både på ydersiden og indersiden. Gnid derefter et lag fra den øverste til den nederste del på begge sider. Sørg for at dele er sat godt sammen så der ikke kommer revner i skålen.



Ret kanten på skålen til så den får den form du gerne vil have.
Rul en ny pølse og gentag teknikken. Sørg for at pølserne har nogenlunde samme tykkelse. Ret løbende formen til mens du bygger siderne op. Hvis skålen skal bue udad, laver du en lidt længere pølse og trækker det forrige lag med ud. Næste pølse skal gøres lidt længere, og den næste lidt længere osv. Hvis skålen skal bue udad, laver du en lidt kortere pølse og trækker det forrige lag med indad.
Glat leret med fingrene. Brug evt. vand, men pas på ikke at bruge for meget. Store ujævnheder kan fjernes med en lerskraber.
Hvis du skal arbejde med figuren over flere gange, kan du vådte den lidt og pakke den godt ind i plastik. Da holder den sig fugtig så du kan arbejde videre med den.
Når figuren er helt færdig, skal den tørre. Når den er tørret, skal den brændes.

Når figuren er helt færdig, skal den tørre. Når den er tørret, skal den brændes

Dette er så mine to færdige produkter. Det tog ca 1 ½ time at lave disse to skåle, men jeg har heller ikke lavet kanten ret høj på nogen af dem. Selve processen med at sidde og forme og lave figuren, synes jeg var ret skæg også fordi det er tydeligt hvor langt man er kommet og det færdige produkt kan ændres på, hvis man ikke er tilfreds med sit arbejde. Vand hjælper rigtig meget her, fandt jeg ud af.









2 kommentarer:

  1. Hej Louise. Tænker at det du har lavet, også er i hjemmet. Ved du hvad grader det skal brændes på? Og hvor længe? Samt kan man gøre det i en normal ovn, eller skal man være keramiker og have en bestemt ovn:(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise.
      Jeg har lavet nogle hjerter i samme ler. Jeg vil gerne have dem tørret og malet, ved du om man kan "brænde" eller bage dem i ens ovn.

      Slet